CV - Claas Lattmann

Icons of novel thought (Claas Lattmann)

Icons of novel thought. A new perspective on Peirce's definition of metaphor (CP 2.277), Semiotica (forthcoming)

 

Abstract: This paper explicates Peirce’s definition of metaphor (CP 2.277): metaphor is not a proposition, but a genuinely innovative iconic (meta-) sign that represents a novel sign relation, i.e. novel thought. In testing the adequacy of this definition, it is found (inter alia) that metaphors have to be interpreted like any other signs (especially by way of paraphrase), how they get conventional and can be revived and that they are independent of linguistic levels (like words) and media (like natural language). Peirce’s theory thus seems to be a reasonable explanation of this central semiotic phenomenon and, hence, a powerful tool for modern literary and cultural studies.

Die Dichtungsklassifikation des Aristoteles (Claas Lattmann)

Die Dichtungsklassifikation des Aristoteles. Eine neue Interpretation von Aristot. Poet. 1448a19–24, Philologus 2005, 149: 28–51

 

Abstract: Aristotle’s classification of poetry, as it is sketched in the first three chapters of the Poetics, is widely believed to be inadequate and arbitrary. This belief, however, is inadequate, for it is based on a severe misinterpretation of one of Aristotle’s classificatory criteria (1448a19–24), insofar as it is thought to be equal to the Platonic so-called ‘Redekriterium’. If, instead, the Aristotelian criterion is interpreted solely in the framework of the Aristotelian Poetics itself, the whole classification turns out to be highly reasonable and adequate, especially since it also accounts for the lyric genres.

Bibliographische Literaturplattform

Die Institutshomepage des Instituts für Klassische Altertumskunde soll durch eine Computerplattform zur Erstellung, Bearbeitung und Pflege altertumswissenschaftlicher Literaturdatenbanken erweitert werden. Mit ihr lassen sich umfassende benutzerspezifische Datenbanken auf der Grundlage von Datensätzen erstellen, die aus der Online-Version der Année philologique konvertiert und / oder nach Bedarf manuell erfaßt werden. Sie sind – jeweils von speziell definierten Benutzergruppen (Einzelpersonen, Lehrstühle etc.) – weiter bearbeitbar und für die bequeme Literaturverwaltung und  beschaffung zu nutzen (diverse Sortierungen; Downloadfunktion).

Mathematische Modellierung bei Platon zwischen Thales und Euklid (Habilitationsschrift)

Wissenschaftliche Mathematik ist eine der wichtigsten Kulturleistungen des antiken Griechenland. Doch wann und wo genau hatte sie ihren Ursprung? Die Einschätzung der Antike, zwischen Thales und Euklid habe Platon eine maßgebliche Rolle gespielt, gilt als Fiktion. Diese Studie wirft einen neuen, modelltheoretischen Blick auf die Zeugnisse und erweist im Gegenteil, dass in der Tat Platon als Schöpfer von axiomatisch-deduktiver Mathematik gelten muss.

Grundlage der Analyse ist eine Neubewertung des Diagramms als zentralen Charakteristikums griechischer Mathematik aus modelltheoretischer Perspektive. Eine Untersuchung der Quadratverdopplung im Menon und zur Würfelverdopplung (Delisches Problem) zeigt, dass eine theoretische Mathematik erstmals für Platon bezeugt ist. Dass weiter auch nur Platon ein Motiv hatte, sie zu erfinden, ergibt sich aus der Explikation von Platons Theorie der mathematischen Modellierung anhand des Liniengleichnisses in Verbindung mit dem Nachweis, dass der Timaios als deren praktische Umsetzung fungiert.

Die Studie bietet wissenschaftshistorisch neue Einsichten zur Entstehung von Mathematik, philosophiehistorisch zu Platons Ontologie und Epistemologie und modelltheoretisch zu Theorie und Praxis von Modellierung. Sie erscheint voraussichtlich im Januar 2019 im De Gruyter-Verlag Berlin / Boston (Science, Technology, and Medicine in Ancient Cultures 9).

Ausführliche Zusammenfassung (PDF)

Ritualisierter Siegpreis. Anmerkungen zur pragmatischen Dimension von Epinikien (Nikephoros)

Zusammenfassung

Dieser Aufsatz versucht, einen Beitrag zum besseren Verständnis der Aufführungssituation von Epinikien zu leisten. In einem ersten Schritt wird anhand ausgewählter Stellen ein Vorschlag erarbeitet, der die außer- und innertextliche Dimension eines Epinikions zwar dezidiert separiert, zugleich aber als komplementär-interdependent bestimmt: 1) Im Regelfall wurden Epinikien im Rahmen einer feierlichen Prozession zum ritualisierten Empfang des Siegers in seiner Heimat aufgeführt. 2) Dieser pragmatische Kontext wurde innertextlich als Festzug (κῶμος) gedeutet, in dessen Rahmen man den Sieger freudig-spontan unter Singen improvisierter Preislieder vom Wettspielort zum Heimatort begleitet. Dieser Vorschlag wird in einem zweiten Schritt anhand einer Analyse aller relevanten Passagen im Corpus der pindarischen und bakchylideischen Epinikien einer kritischen Prüfung unterzogen. Abschließend erfolgt eine umfassende, weitere pragmatische Aspekte berücksichtigende Synthese der gewonnenen Ergebnisse.

Abstract

This paper tries to contribute to a better understanding of when and how epinician odes were performed. A close reading of select text passages leads, in a first step, to an approach that decidedly separates the outertextual from the innertextual dimension of the epinikion, but nonetheless determines them to be highly interdependent and complementary: 1) Epinician odes usually were performed in the context of a solemn procession on the highly ritualized occasion of the victor’s return to his home-town. 2) Innertextually, this pragmatic context was interpreted as a festive revelry (κῶμος) of men cheerfully accompanying the victor from the site of the games to his home-town while singing impromptu songs of praise. This approach is, in a second step, put to the test by critically analyzing all the relevant text passages in the corpus of Pindar’s and Bakchylides’ epinician odes. The paper concludes by comprehensively assessing the results and discussing further consequences with regard to the pragmatics of the epinician ode.

"Kindergarten und Altersheim". Anmerkungen zu Aischylos, Sieben gegen Theben 10–16 und zur Ephebie in Athen (Rheinisches Museum für Philologie)

Fazit

Ausgehend von den Problemen, die die Verse 10–16 der Sieben gegen Theben in der communis opinio inhaltlich und sprachlich bereiten, wurde eine neue, ausschließlich im Rahmen des überlieferten Textes operierende Deutung dieser Passage vorgeschlagen: Eteokles richtet sich ausschließlich an Epheben und entsendet diese zu den Wehranlagen der Stadt. Diese Deutung fügt sich zum einen stimmig in den Prolog ein und erweist diesen als insgesamt kohärent, zum anderen erlaubt sie in Bezug auf das gesamte Drama ein vertieftes Verständnis der Figur des Eteokles bezüglich seines Charakters und seiner konkreten Handlungen im Rahmen der Verteidigung der Stadt (auch in Bezug auf die Verse 282–286 sowie die ‚sieben Redepaare‘). Davon abgesehen konnten in historischer Perspektive Aufschlüsse über die Frühzeit der sozialen und militärischen Institution der Ephebie in Athen gewonnen werden, wobei sich speziell gezeigt hat, dass sie in zentralen Zügen schon kurz nach den Perserkriegen gerade in der aus dem späten vierten Jahrhundert v.Chr. bezeugten Form bestanden haben dürfte.

Diagrammatizing Mathematics: Some Remarks on a Revolutionary Aspect of Ancient Greek Mathematics

Abstract

This paper endeavors to put forward a new interpretation of the ancient mathematical diagram by trying to solve the riddle from the viewpoint of semiotic model theory: on the basis of understanding diagrams as signs that represent their objects as iconic relational ‘models’, it is argued that it is possible to adequately determine, first, what diagrams “are” and, second, which function they fulfill in the process of ancient mathematical reasoning.

In this vein, this paper will: 1) make some remarks on why diagrams have been regarded as problematic; 2) interpret ancient mathematical diagrams as iconic signs as defined in the framework of Charles S. Peirce’s sign theory; 3) discuss how diagrams relate to the textual part of ancient mathematical propositions; and 4) make some suggestions as to how ancient Greek mathematics had distinctive features that made it, in the sense of Thomas Kuhn’s theory of scientific revolutions, incommensurably different from all the previous ancient mathematical approaches (including early Greek mathematics) as well as from modern mathematics.

Pindar's Voice(s). The Epinician Persona Reconsidered

Abstract

This paper proposes a new approach to solving the grave and ever since antiquity controversially discussed problems pertaining to the voices connected with Pindar’s epinician odes and especially the persona loquens of these songs.

In a first step, it will be discussed why the most wide-spread theories on the epinician speaker seem to be problematic. That is, those theories that identify the ego of the odes with Pindar himself or with a polyphonous bunch of voices including Pindar, the choir and the victor. 

In a second step, a historically adequate interpretation of the pragmatic situation will be sketched in which Pindar’s epinician odes stood as poems originating from an oral, public and festive culture stood, proposing that they were ritualized processional songs sung on the occasion of the victor’s first home-coming and at the same time purporting to be spontaneous impromptu songs sung during a komos coming from the games. 

This will lead, in a final step, to a new comprehensive suggestion as to what the diverse innertextual and outertextual voices connected with epinician odes actually were and what the relationship between them was: whereas the historical Pindar is only the outertextual author who nowhere appears in the texts as himself in the first person, he lends in some sort of disguised inspiration his voice to the fictional persona of an idealized spectator of the victory and subsequent komast – whom the victor’s actual fellow-citizens (or a professional choir) in turn lend their voices by performing the song during a ritualized procession to glorify and thank the victor. 

Vom Nutzen der ὄψις: Aristoteles, Poetik 1450a12–14

Abstract

Aristoteles’ Behandlung der qualitativen Teile der Tragödie im sechsten Kapitel der Poetik beinhaltet in 1450a12–14 eine schwer verständliche, gemeinhin als verderbt beurteilte Passage. Diese Stelle wird in diesem Aufsatz einem besseren Verständnis zugeführt: In einem ersten Schritt zeigt die Diskussion der relevanten Forschungsliteratur, dass der Text bisher weder in der überlieferten Form sinnvoll erklärt noch durch Eingriffe hinreichend geheilt worden ist. In einem zweiten Schritt wird dargelegt, dass sich, entgegen der communis opinio, gerade der überlieferte Wortlaut stimmig und mit hohem argumentativen Mehrwert pointiert in den Kontext einfügt. Die gefundene Lösung leistet außerdem einen Beitrag dazu, einerseits die Struktur der Argumentation in der gesamten zweiten Hälfte des sechsten Kapitels der Poetik, andererseits Aristoteles’ grundsätzliche Haltung zur Inszenierung (ὄψις) und zum Tragödienwesen des vierten Jahrhunderts besser zu verstehen.

From the Micro- to the Macrocosm - And Back Again. Some Remarks on the Use of Models in Ancient and Modern Science

Introduction

Models are one of the most important tools of science. This holds true not only for today’s science, which has been developing revolutionarily novel means for describing the natural world in lockstep with the impressive and tremendous progress in computer science. It also holds true for ancient science: it was in ancient Greece where the systematic use of models with the purpose of generating objective knowledge seems to have been invented first. Since then models have become a most indispensable tool for describing reality. 

Nonetheless: as important as models are for describing reality, it is not the case that they are “reality.” Rather they represent reality and thus have a categorically different mode of being. And they not only represent reality, but they represent reality merely partially and on the basis of a subjective judgment, with the result that, at least to a not unimportant degree, depend on the individual and / or cultural perspective of those human beings who devise and use them.

These insights have ramifications not only for understanding models themselves, be it in general, be it particular models. They are also important for our notion of scientific theory and thus scientific ‘truth,’ for scientific theories often are formulated on the basis of and / or in connection with models. Accordingly, scientific theories – even after having lost the ties to their contexts of discovery and justification – only appear to be objective, but actually, they still (more or less closely) conceptually rely on their original model basis.

This paper will discuss these model-theoretic claims exemplarily by taking a look at select examples taken from ancient science and natural philosophy. In particular, light will be shed on the relation between theories and models in ancient science aiming to explain the macrocosm with the help of the microcosm. This analysis will, hopefully, illuminate an important aspect of ancient science: though it has long been seen that there is a narrow connection between macrocosm and microcosm in general, of which sort this connection specifically is and which consequences follow from an epistemological perspective seems to not have been answered sufficiently yet. Answers to these questions might also contribute to a better understanding of the differences between ancient and modern science in general.

In this vein, this paper will focus on the beginnings of ancient science, in which period the general importance of models for the development of scientific theories is quite palpable. The guiding question will be – in the sense of an applied epistemology – what was regarded as astronomical knowledge and “fact.”

The following analysis will take four steps: first, I will briefly sketch a model theory that will allow to adequately address the given question. The second step will take us back to the beginnings of ancient science and review the Greeks’ use of the microcosm for understanding the macrocosm. This analysis will finally serve as the basis for addressing some relevant consequences from, third, the perspective of the history of science and, fourth, from the perspective of the philosophy of science.

Satzarbeiten

  • J. Schaefer [u.a.]: Gelebte Interdisziplinarität. Kardiologie zwischen Baltimore und Kiel und ihr Vermächtnis einer Theoretischen Kardiologie. Herausgegeben und erzählt von Jochen Schaefer unter Mitwirkung von Klaus-Jürgen Nordmann, Michael Schöttler, Hans-Joachim Schwarzkopf, Claas Lattmann und Wolfgang Deppert, Leipzig 2011.
  • Konrad Heldmann: Sine ira et studio. Das Subjektivitätsprinzip der römischen Geschichtsschreibung und das Selbstverständnis antiker Historiker, München: Beck 2011 (Zetemata).
  • Claas Lattmann: Das Gleiche im Verschiedenen. Metapher des Sports und Lob des Siegers in Pindars Epinikien, Berlin: de Gruyter 2010 (Untersuchungen zur antiken Literatur und Geschichte 102).
  • Ernst-Richard Schwinge: Komplexität und Transparenz. Thukydides: Eine Leseanleitung, Heidelberg 2008.
  • Lutz Bergemann: Kraftmetaphysik und Mysterienkult im Neuplatonismus. Ein Aspekt neuplatonischer Philosophie, München 2006 (BzA 234).
  • Jan-Christian Schwarz: „Derst alsô getoufet daz in niemen nennen sol“. Studien zu Vorkommen und Verwendung der Personennamen in den Neidhart-Liedern, Hildesheim 2005.
  • Bardo Gauly: Senecas Naturales Quae­­stiones. Naturphilosophie für die römische Kaiserzeit, München 2004 (Zetemata 122).
  • Wolfgang Deppert, Katrin Köther, Björn Kralemann, Claas Lattmann, Niels Martens, Jochen Schaefer (Hrsg.): Selbstorganisierte Systemzeiten. Ein interdisziplinärer Diskurs zur Modellierung lebender Systeme auf der Grundlage interner Rhythmen, Leipzig 2002.

Mitorganisierte Tagungen